לידה וניתוח קיסרי – חוק זכויות החולה?

חוק זכויות החולה קובע כי בכל פרוצדורה רפואית נדרשת הסכמה מצד המטופל, כל עוד הוא נמצא במצב המאפשר זאת. גם לידה נכללת בחוק זכויות החולה אך בשונה ממקרים אחרים, בלידה רגילה וספונטנית ניתן להסתפק בהסכמה שבעל פה. יחד עם זאת, במקרים שבהם הצוות הרפואי מייעץ וממליץ לאישה ההרה לעבור ניתוח קיסרי, יש להחתים אותה על אישור הסכמה לניתוח. במקרים של סכנת חיים ליולדת או לעובר הצוות הרפואי רשאי לנתח את האישה, על אף אי הסכמתה לעבור ניתוח קיסרי.

אם האישה מעוניינת לעבור לידה בניתוח קיסרי אף על פי שאין לכך צידוק מבחינה רפואית, צוות חדר הלידה בבית החולים רשאי בעיני החוק לסרב לבקשתה. היא אינה יכולה לכפות על הצוות הרפואי את רצונה, אך חוק זכויות החולה אינו מונע ממנה את האפשרות לעבור ניתוח קיסרי, כל עוד היא עושה זאת באופן פרטי.

ניתוח קיסרי מתוכנן, דחוף או בהול

ניתוח קיסרי הוא אמצעי מקובל ובטוח להוצאת התינוק והשליה דרך חתן קטן בבטן וברחם. ניתן לתכנן מראש לידה בניתוח קיסרי, אך במקרים מסוימים הצוות הרפואי ימליץ או יורה על ניתוח בהול או דחוף, למשל אם לידה טבעית מסתבכת וקיימת סכנה מוחשית לשלום האם או לשלום התינוק שבבטנה. חשוב לדעת כי כ-20% מהלידות כיום בארץ מתבצעות באמצעות ניתוח קיסרי, שיעור הלידות בניתוח קיסרי רק הולך וגובר עם השנים. יש לזכור כי הצוות הרפואי חייב לעדכן את האישה בסיכונים הקיימים ולקבל ממנה אישור לניתוח.

ניתוח קיסרי הוא הליך רפואי לכל דבר, יש בו סיכונים כמו בכל ניתוח; לכן כל עוד אין סיבה רפואית, המרכזים הרפואיים בארץ לא ממהרים לאשר ניתוח קיסרי למרות בקשת האישה ההרה. חשוב לציין כי יש סיבות המחייבות ניתוח קיסרי מתוכנן מראש או דחוף. במקרים שבהם הצוות הרפואי מונע מהאישה לעבור ניתוח קיסרי ובמקרים שבהם הניתוח הסתבך בגלל רשלנות של הצוות, ניתן לתבוע את המוסד הרפואי או את הרופא, את המיילדת ואת שאר אנשי הצוות.

משרד עו"ד אגו בועז גבאי עוסקים בתיקי רשלנות רפואית ונזקי גוף, בין השאר צוות המשרד מתמחה ברשלנות רפואית בניתוח קיסרי, לרבות הגשת תביעה בגין אי ביצוע או בגין עיכוב בניתוח, והגשת תביעות במקרים שבהם נגרמו נזק או סכנה מוחשית לחיי האישה או לחיי העובר.

 

מאמרים קשורים:

תביעות ביטוח- אובדן כושר עבודה

אובדן כושר עבודה אובדן כושר עבודה הוא מצב דרמטי וחשוב להתמודד עם השלבים הבאים: דיווח לביטוח לאומי: דווח לביטוח לאומי על המצב ופרטי המקרה, כדי להפעיל את הזכויות והתמיכה הנדרשת.

קרא עוד »
דילוג לתוכן