רשלנות רפואית בלידה בבית חולים

מרביתן המכריע של הלידות בישראל מסתיים בהצלחה, אולם ישנם גם לא מעט מקרים של רשלנות רפואית בלידה בבית חולים. הרשלנות הרפואית מקורה בשל מעשה או מחדל של רופא או צוות רפואי, אולם מרבית התביעות מוגשות נגד בית החולים עצמו בשל אחריותו השילוחית כלפי עובדיו.

בחירה לא נכונה בשיטת הלידה

הליך הלידה יכול להתבצע בשיטות שונות ועל הרופא המיילד לקבל החלטה מקצועית ושקולה, באשר לשיטת הלידה המתאימה. החלטה זו מתקבלת על בסיס נתוני היולדת: גילה, מצבה הבריאותי, גודלו של העובר, האם זהו הריון של ריבוי עוברים וכיו"ב. בחירה שגויה בשיטת הלידה יכולה לגרום לעובר לנזק פיזי חמור. כך למשל, כאשר גודלו של העובר הוא מעל 4 ק"ג, שיטת הלידה המתאימה והבטוחה היא בדרך כלל ניתוח קיסרי. מדוע? היות שבלידה רגילה, יש חשש כי עובר גדול ייתקע בתעלת הלידה וייגרם לו נזק כגון פרע כתפיים. כאשר הרופא מקבל בנסיבות אלו החלטה על לידה וגינלית ולא ניתוח קיסרי ונגרם עקב כך נזק פיזי לעובר, מדובר על רשלנות רפואית בבית חולים.

אי הסכמה מדעת של היולדת

הרופא המיילד אינו רשאי לבצע כל טיפול רפואי ביולדת, ללא קבלת הסכמה מדעת. מונח זה משמעותו מתן כל המידע הרפואי ליולדת, כדי שתוכל לשקול את הדברים מתוך הבנה וידיעה ולקבל החלטה באם ברצונה לעבור את הטיפול הרפואי. כך למשל כאשר יש צורך לקבל החלטה לעניין שיטת הלידה, על הרופא להסביר ליולדת מהי לדעתו השיטה המתאימה ביותר ולתת לה את כל המידע הרלוונטי:

  1. כיצד מבוצעת הלידה: היה ומדובר על ניתוח קיסרי או לידה מכשירנית, על המיילד להסביר למטופלת אודות ההליך.
  2. סיכונים: לצד ההסבר מדוע לטעמו זוהי השיטה הטובה ביותר ליילד את התינוק, מחויב הרופא להסביר ליולדת מהם הסיכונים בלידה זו.
  3. חלופות: במידה שקיימות חלופות לשיטת הלידה המוצעת, מחויב המיילד להציג אותן בפני היולדת ואם אין למעשה אלטרנטיבה בשל הכרח רפואי, להסביר זאת במפורש.

היה והרופא לא העביר למטופלת את כל המידע ונגרם לה נזק, זוהי רשלנות רפואית בלידה בבית חולים.

אי ביצוע מעקב רפואי כנדרש

מטבע הדברים, הטיפול ביולדת אינו מסתיים עם הלידה והרופא מחויב לבצע מעקב רפואי אחריה ואחר התינוק, טרם ישוחררו מבית החולים. המעקב הרפואי נועד לוודא כי לא נוצרו סיבוכים מהלידה והאם מחלימה כיאות. כמו כן, יש לבצע בדיקות רפואיות לתינוק כדי לוודא כי מצבו הבריאותי תקין. מחדל לבצע מעקב רפואי כהלכה יכול לגרום להעדר אבחון או אבחון מאוחר של בעיה רפואית אצל היולדת או התינוק ובכך למנוע מהם קבלת טיפול. התוצאה: החמרת המצב וגרימת נזק פיזי שניתן היה למנוע אותו לולא מחדלו של הרופא. גם כאן מדובר על רשלנות בלידה בבית חולים וניתן יהיה להגיש תביעה לפיצויים בגין כל הנזקים שנגרמו.

מאמרים קשורים:

תביעות ביטוח- אובדן כושר עבודה

אובדן כושר עבודה אובדן כושר עבודה הוא מצב דרמטי וחשוב להתמודד עם השלבים הבאים: דיווח לביטוח לאומי: דווח לביטוח לאומי על המצב ופרטי המקרה, כדי להפעיל את הזכויות והתמיכה הנדרשת.

קרא עוד »
דילוג לתוכן